Tuesday, March 25, 2014

BIODATA PENCERAMAH 2

2) PUAN HAJAH ROHANI BINTI DATO' SHAHIR


Hajjah Rohani binti Datuk Mohd Shahir dilahirkan pada tahun 1959 di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Beliau telah dibesarkan di merata-rata tempat memandangkan ayah beliau berkhidmat sebagai anggota polis. Mula mendapat pendidikan awal di Kelantan, seterusnya meneruskan pengajian sekolah menengah di Sekolah Convent Bukit Nanas. Hajjah Rohani telah melanjutkan pelajaran di Universiti Sydney, Australia dan menamatkan ijazah dalam bidang Ekonomi, pengkhususan perakaunan pada tahun 1981.


Kini, Hajjah Rohani menjawat jawatan sebagai Ketua Pengarah Eksekutif di HIJRAH Strategic Advisory Group Sdn Bhd (HSAG). Syarikat ini telah ditubuhkan pada tahun 1998 dan menawarkan khidmat latihan, nasihat dan perkhidmatan dalam lapangan Perbankan Islam, Kewangan, Takaful serta Pengurusan Kewangan Islam. Di samping itu, HIJRAH juga merupakan pelopor dalam membangunkan modul latihan yang berasaskan kepada Perancangan Kewangan Islam. Syarikat ini menawarkan latihan yang berupa kemahiran yang meliputi Motivasi Kewangan, Pembangunan Kumpulan Islamik serta kursus Pembangunan Diri.
Menyentuh sudut pengalaman, Hajjah Rohani telah memulakan karier dalam lapangan perbankan selama 9 tahun. Seterusnya, beliau menerima tawaran sebagai Pengurus Perakaunan dan Kawalan Kewangan di American Express. Seterusnya, beliau menjadi Pengarah Urusan fi syarikat pemgurusan aset Islam. Di samping itu, Hajjah Rohani turut menjadi Pengerusi Eksekutif HIJRAH Unit Trust Management sebelum terlibat dengan HIJRAH Strategic Advisory Group Sdn Bhd.

No comments:

Post a Comment